Oglinda activitatii parlamentarilor in anul 2013 – Raport IPP

Publicat in 27. Ian, 2014 de in Comunicat, Monitorizare

București, 27 ianuarie 2014 ■ Institutul pentru Politici Publice

Primul an din mandatul actualului Legislativ este analizat de Institutul pentru Politici Publice (IPP) în Raportul de monitorizare: oglinda activității parlamentarilor în anul 2013, dat publicității astăzi. Raportul continuă seria evaluărilor periodice realizate de IPP, în pofida presiunilor politicienilor de a renunța la această practică, cu scopul de a da publicității cele mai relevante aspecte despre performanța Senatorilor și Deputaților. Materialul (disponibil aici) aduce argumente evidente pentru ca IPP să critice în continuare calitatea proiectelor actelor normative inițiate de parlamentari dar și excesul de inițiative aparținând Guvernului (93% din inițiativele adoptate în 2013 au aparținut Guvernului), fenomenul absenteismului cronic alimentat de faptul că, la precedentele alegeri parlamentare, votanții – deși informați asupra celor care lipseau de la Parlament – i-au votat în continuare (unii obținând scoruri electorale foarte mari), abuzul procedurii de adoptare tacită, lipsa interesului Parlamentului de a exercita control eficient asupra Executivului și, nu în ultimul rând, tolerarea (chiar încurajarea, funcție de interes) practicii migrației politice, în pofida declarațiilor publice aparent dezaprobatoare ale liderilor partidelor.

Raportul IPP atrage atenția, și cu acest prilej, că, în prezent, o parte din cetățenii României sunt complet nereprezentați în Parlament după ce, fără voința lor, s-au vacantat și în acest prim an de mandat 9 locuri în legislativ (3 la Senat și 6 la Camera Deputaților). Guvernul ignoră obligația pe care o are de a organiza alegeri în aceste colegii vacante. 

Din păcate pentru credibilitatea Parlamentului și de fapt pentru calitatea actelor normative a acestui important for, continuă și în acest mandat exemplele de parlamentari numiți în poziții – cheie și ulterior fost reținuți/arestați; un exemplu, este cazul Președintelui Comisiei de regulament din Cameră, însărcinat cu redactarea Codului de Conduită al parlamentarilor, cel care într-o zi se consulta cu ONGurile și grupurile parlamentare despre cum să arate conduita parlamentarilor iar a doua zi era efectiv reținut pe Aeroportul Henri Coandă în timp ce încerca să părăsească țara, fiind condamnat pentru trafic de influență.

Procesul adoptării legilor este departe de a putea fi numit transparent la finalul primului an de mandat: cel mai recent exemplu este cel al fatidicei zile (seri) de 9 decembrie 2013, în care unii deputați din Comisia juridică s-au retras într-o ședință paralelă pentru a dezbate și a da raport asupra unor proiecte de lege cu o miză semnificativă, precum proiectul legii minelor sau proiectul legii privind amnistia și grațierea. Parlamentul continuă practicile de îndepărtare a reprezentanților societății civile și ai presei în momente-cheie din procesul de adoptate a unor legi importante. Consultarea cu societatea civilă în procesul legislativ începe deficitar și în acest mandat iar procedurile prin care cetățenii interesaţi îşi pot exprima opiniile în legătură cu proiectele de lege iniţiate sunt nefuncţionale, ne-existând un interes real din partea parlamentarilor de a le utiliza. Pentru o consultare efectivă şi consistentă, asemenea mecanisme ar trebui instituţionalizate la nivelul comisiilor parlamentare, acolo unde se desfăşoară, de fapt, dezbaterile asupra proiectelor de lege.

 

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Fara comentarii.

Lasati un raspuns

deputatdecluj.ro Web analytics

Bloguri, Bloggeri si Cititori Site-ul apare in Directorul Kappa web-director.ro