Autostrada Transilvania trebuie sa fie introdusa pentru finantare cu prioritate

Publicat in 02. Noi, 2013 de in Declaratii politice

O infrastructură de transport calitativ superioară este cel mai bun impuls ce poate fi dat vieţii economice a României. Din păcate, de peste 20 de ani, ne arătăm aceeaşi neputinţă în faţa Europei când vine vorba de acest capitol. Suntem parte a Uniunii Europene de aproape şapte ani, însă nu suntem integraţi în marile fluxuri comerciale din cauza situaţiei dezastruoase a infrastructurii, şi aici mă refer în special la autostrăzi, ştiind cu toţii că nu avem o astfel de conexiune cu celelalte state membre. O reţea de transport competitivă este o condiţie atât pentru a atrage investitori serioşi în ţară, cât şi pentru a oferi mediului economic autohton posibilităţi reale de dezvoltare, pe piaţa internă şi internaţională.

Priorităţile noastre trebuie să fie finalizarea Autostrăzii Transilvania şi a Coridorului IV paneuropean, în ceea ce priveşte proiectele de anvergură, iar de cealaltă parte, drumurile judeţene şi comunale, pentru a sprijini şi dezvoltarea întreprinzătorilor mici şi mijlocii din meciul urban, precum şi pe cei din mediul rural. în România se circulă în momentul de faţă pe 548 de kilometri de autostradă, din care 100 au fost construiţi înainte de 1989.

Ministerul Transporturilor, unul dintre cele mai generos bugetate dintre ministere, a reuşit în ultimele două decenii această tristă „performanţă”. Lipsurile se văd atât la infrastructura rutieră, cât şi la cea feroviară, trenurile ajungând să circule cu viteza medie de 43 km pe oră, iar un drum de la Cluj-Napoca la Bucureşti să dureze nouă-zece ore. Şi în epoca ceauşistă acest traseu se parcurgea cu trenul în şase ore!

Toate acestea în condiţiile în care statul român s-a angajat, în urmă cu zece ani, prin Legea 451 din 2003, ca până în anul 2015 reţeaua naţională de autostrăzi să însumeze 1.736 de km. România a făcut în acest an, adică în timpul guvernării Ponta, un salt demn de menţionat în privinţa absorbţiei fondurilor europene la mai multe capitole, situaţie confirmată de cifre, de statistici.

Sigur, este de dorit şi trebuie concentrate forţe pentru o absorbţie mai consistentă a fondurilor europene, însă, pentru ceea ce nu se poate realiza cu bani de la buget sau cu finanţare europeană, trebuie să punem în aplicare parteneriate public-private, după modelul Austriei. Statul austriac a înfiinţat compania ASFINAG, la care este unic acţionar, iar această societate se ocupă exclusiv de proiectarea, construirea şi asigurarea funcţionării reţelei de autostrăzi.

Această companie de stat, gestionată totuşi printr-un management ce vine din zona sectorului privat, a reuşit să strângă sume impresionante prin emiterea de obligaţiuni, în baza dreptului de uzufruct pe care îl are asupra reţelei de autostrăzi. Prin înfiinţarea Agenţiei Naţionale de Autostrăzi, vreau să cred că şi România va avea posibilitatea de a atrage fonduri pentru edificarea unei reţele de autostrăzi în următorii ani, şi mă refer nu doar la fonduri private, ci şi la fonduri de la buget şi la fonduri europene.

Mai mult, aştept ca acest organism să pună pe lista priorităţilor finalizarea lucrărilor la Autostrada Transilvania prin identificarea unor soluţii viabile de finanţare. Cetăţenii din Transilvania, ca nişte buni platnici la bugetul de stat, au dreptul să beneficieze de infrastructură rutieră modernă, la fel ca cetăţenii din Bucureşti, Constanţa sau Ploieşti.

Stimaţi colegi, mă alătur demersului făcut recent de cinci preşedinţi de consilii judeţene din Transilvania, e vorba de judeţele Cluj, Bihor, Satu Mare, Maramureş şi Sălaj, şi îi cer domnului ministru Dan Şova ca porţiunea Borş-Gilău a Autostrăzii Transilvania să fie introdusă pentru finanţare cu prioritate în perioada următoare, în vederea finalizării.

Deputat Cornel ITU

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Fara comentarii.

Lasati un raspuns

deputatdecluj.ro Web analytics

Bloguri, Bloggeri si Cititori Site-ul apare in Directorul Kappa web-director.ro